WhatsApp Image 2022-05-04 at 10.30.12 AM

מעריכת דין לניהול מוצר ב-Playtika, עם עורכת דין לשעבר ענבר אסיף

כל הפוסטים בסדרת מעריכת דין להייטק:
1 – הסיפור האישי שלי, ורקע בסיסי על סוגי חברות וסוגי תפקידים בחברות הייטק
2 – צעדים פרקטיים למעבר מעריכת דין להייטק, עם עורכת דין לשעבר מעין שנדרוביץ’ אשד
3 – מעריכת דין לניהול מוצר, עם עורכת דין לשעבר אופיר שרון
4 – מעריכת דין למחלקת רכש טכנולוגי, עם עורך דין לשעבר ישי פיגנבוים
5 – מעריכת דין לתכנות, עם עורך דין לשעבר יוס ישראל
6 – מעריכת דין לניהול מוצר ב-Playtika, עם עורכת דין לשעבר ענבר אסיף

הדרכים של ענבר ושלי הצטלבו לכמה רגעים קצרצרים במהלך חיינו המקצועיים. היא למדה שנה מתחתי בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית והתראינו כמה פעמים בשיעורים או במסדרונות. בתקופתינו כעורכי דין, בקיץ 2017, נקראנו שנינו לדגל למיונים למשרה כלשהי בארגון כלשהו שאין לנקוב בשמו. חדר המיונים היה מקום אטום ומלחיץ למדי, וישבו בו כמה מועמדים שלא דיברו זה עם זה. זיהיתי אותה מהפקולטה ואמרתי היי, מה העניינים, מה נשמע וכל מה שיש להגיד במעמד כגון דא. בכלל לא רציתי את המשרה. אחרי חמישה או שישה סבבי מיונים מפרכים, לא התקבלתי לעבודה הזאת ונקלעתי לדיכאון עמוק וקשה. יצאתי מהבית והלכתי לשתות בירה בפאב גנרי כלשהו בכיכר רבין. הכאפה שקיבלתי מהכישלון שלי בצליחת מיונים למשרה שבכלל לא הייתי מעוניין בה הבהירה לי עד כמה אני לא רוצה להיות עורך דין.

שנינו התפטרנו ממשרותינו כעורכי דין בסוף 2017 ופצחנו במסלול מקצועי חדש בעולם ההייטק בתחילת 2018.

ענבר, שעובדת כיום כ-Product Team Lead בחברת הגיימינג הגדולה Playtika, סיפרה לי קצת על המסלול והתובנות שלה, על התפקיד שהיא ממלאת כיום ועל עולם הגיימינג.

נמרוד: ענבר, היית סטודנטית מצטיינת למשפטים ועבדת כמה שנים במשרד יוקרתי. מה גרם לך לעזוב את המקצוע?

ענבר: במילה אחת – העתיד. בכמה מילים – הסתכלתי על דמויות מפתח במשרד והבנתי שאלה לא החיים שדמיינתי לעצמי. הייתי מוקפת באנשים נהדרים וחכמים אבל לא היה ריח של תשוקה באוויר, לא היו השראה או חזון. זה לא סוד שמקצוע עריכת הדין נחשב לסיזיפי ואפור ורציתי לעבור לעולמות של צבע וכיף. מקומות בהם אפשר ואפילו רצוי לחלום. מעבר לזה, אני אוהבת מאוד יעילות ומהירות. גם כשממש ניסיתי לא הצלחתי להביא את העקרונות האלה לידי ביטוי בעולם המשפט. המערכת מסועפת, ארכאית ויש תחושה שעיכובים הם לפעמים מטרה של ממש. 

נ: התחנה הראשונה שלך מחוץ לעולם המשפט הייתה דווקא בסטארט אפ. ספרי איך ניגשת למעבר הראשוני, איך מצאת את התפקיד הראשון שלך וכיצד דווקא הוא הביא אותך לבסוף לניהול מוצר ב-Playtika?

ע: לאחר כשנה כעורכת דין מן המניין החלטתי על השינוי. התייעצתי עם חברים וחיפשתי עוד אנשים שעשו את המעבר. בזמנו היה קשה למצוא כאלה. רוב האנשים שהכרתי שעשו מעבר מעולם עריכת הדין להייטק נכנסו לתפקידים של עוזרים למנכ”לים או סמנכ”לים. התחלתי לחפש גם אני משרות כאלו. באחד הימים ראיתי מודעה שמחפשת סמנכ”ל תפעול ומוצר לחברת סטארט-אפ ישראלית מתחילה. הגשתי קורות חיים, עברתי כמה ראיונות והתקבלתי. החברה יצרה שירות ופתרון משפטי באמצעותו עצמאים יכולים להכיר בהוצאות בבתי קפה כהוצאות מוכרות. 

עבדתי כשנה בסטארטאפ במהלכה התחלתי להכיר את עולם ההייטק והיזמות והתאהבתי עוד ועוד בעולמות ניהול המוצר, חווית משתמש, נראות, דאטה וכו’. רציתי ללמוד ולהעמיק יותר בתחום הזה. קראתי המון ספרים, צפיתי בהרצאות, למדתי לעבוד עם תוכנות מרכזיות שרלוונטיות לתחום וחיכיתי להזדמנות.

למזלי בת הזוג שלי ישבה לצהריים עם חברה שבעלה, גיא, ניהל את תחום המוניטיזציה (שיווק והגברת המוטיבציה של שחקן לשחק במוצר) של אחד המשחקים בפלייטיקה. הוא הציע לה שאגיש קורות חיים לתפקיד מנהלת מוצר.

לפני כ-4 שנים פלייטיקה רק החלה את תהליך הגיוס האינטנסיבי שלה בארץ, ולא הכרתי אותה. דיברתי בטלפון עם גיא, שמעתי על פלייטיקה והמשחקים והתרגשתי. החלטתי ללכת על זה. 

קורות החיים שלי לא היו קלאסיים. לשם המחשה, כשנה אחרי שהתקבלתי לפלייטיקה השתמשו בהם בסדנת HR בפלייטיקה כדי לעזור למגייסים לפתוח את הראש על גיוס אנשים עם קורות חיים לא טיפוסיים. הגעתי לראיון ראשון, משם למבחן בית, עוד ראיון, עוד ראיון ובום – קיבלתי הצעה. הרגשתי על גג העולם ושיש לי הזדמנות להוכיח לעצמי שאני יכולה לעשות את המעבר ולהיות מנהלת מוצר מעולה. ידעתי שיש לי את הכישורים שנדרשים לתפקיד ואני זקוקה להזדמנות ומקום עבודה מאפשר כדי להתקדם.

כל צוות עבודה בפלייטיקה משויך למשחק מסוים שהחברה עובדת עליה ולהיבט מסוים של אותו משחק. לאחר שנתיים בפלייטיקה במשחק השני בגודלו בחברה (Bingo Blitz) קודמתי לנהל צוות של מנהלי מוצר שעובדים על אותו המשחק, באחד ההיבטים הכי מעניינים ואסטרטגיים שלו.

נ: ברשומה קודמת שכתבתי עם עורכת דין לשעבר אופיר שרון, אופיר סיפרה על תפקיד ניהול המוצר בחברה ה-SaaS לוגיקס. מה לדעתך ההבדלים בין ניהול מוצר בחברת SaaS לניהול מוצר בחברת גיימינג?

ע: נתחיל במוצר – להיות מנהלת מוצר בחברת משחקים זה לקום בבוקר לחוויה. היום יום שלנו מתעסק בחלקים הכיפיים והמהנים של החיים. אנחנו יוצרים פיצ’רים וחוויות משחק מרגשות, מוודאים שהנראות, חווית המשתמש והסאונד כולם יעבירו תחושה של ריגוש, עוצמה, זכיה והתקדמות. הלקוחות שלנו הם השחקנים עצמם. אנחנו מנהלים שיחות תכופות עם השחקנים כדי לקבל פידבקים ולהבין איך אפשר להשתפר וכדי לוודא כל הזמן שאנחנו מבינים מה מניע אותם ומה ירצו לראות במשחק. עולם ההייטק מהיר וחדשני, ותחום הגיימינג הוא מעין גרסה מואצת שלו. תחום הגיימינג משתנה כל הזמן ובמהירות שיא. אנחנו מתאימים את המשחקים שאנחנו עובדים עליהם לחידושים ולטרנדים שמתרחשים בעולם האמיתי. התחום הזה דורש ממנהלי המוצר שלו להיות תמיד בקצה, להכיר את החידושים ולאתגר כל הזמן את הסטטוס קוו. אני עפה על זה וזה משאיר אותי בלמידה מתמדת.

נ: התקדמת בהיררכיה בהדרגה, והיום את מנהלת צוות של שבעה מנהלי ובעלי מוצר (Product Managers ו-Product Owners – מוזמנים לגגל על ההבחנה בין התפקידים). ראשית, מה צריך לעשות מי שרוצה להתקדם בעולם ניהול המוצר לתפקידים ניהוליים? שנית, כיצד השתנה התפקיד שלך?

ע: כמנהל מוצר אחד הכלים הכי חשובים שלך הוא היכולת להוביל קבוצה. מדובר במלאכה עדינה שדורשת יצירתיות, חדות מחשבה, יכולת הנעה, נעימות, סבלנות ועם זאת עבודה מהירה כדי לעמוד בדדליינים. בפלייטיקה עובדים בצורה של taskforce. כל מנהל מוצר מוביל צוות שמורכב מכל הדיסיפלינות הביזנסיות של המוצר – כלכלנים, אנליסטים, אנשי UX, אנשי מוניטיזציה ומרקטינג. הצוות עובד ביחד על פיצ’ר מסוים בהתאם לתכנית הכוללת של החברה.

כדי להתקדם לניהול, כמו ברוב המקומות, קודם כל צריך להיות מאוד מקצועי בעבודה עצמה. בעיני, מנהלת חייבת בראש ובראשונה להיות עוגן מקצועי לעובדים שלה. בנוסף לזה נדרשת כמובן יכולת ניהולית – הובלה, חזון, רגישות ואסרטיביות. בפלייטיקה מעודדים למידה עצמית כדי לפתח את יכולות הניהול. אנחנו משתפים פודקסטים, ספרים, הרצאות וכלים לפיתוח ניהולי. בנוסף, בפלייטיקה קיימים קורסי ניהול למנהלים ומנהלות מתחילים שעוזרים לשייף עוד את הכישורים שלהם ומאפשרים להכיר עוד מנהלים ומנהלות בארגון כדי ליצור שיח משתף של האתגרים בניהול.

מבחינת התפקיד שלי היום – אני מנהלת מספר גדול יחסית של אנשים שאחראים על כמות פרויקטים גדולה. זאת אומרת שהיום אני מתעסקת בניהול מוצר ברמת המאקרו עם יכולת לרדת לפרטים במקומות מסוימים. אין ספק שאחד האתגרים בניהול מנהלי מוצר הוא לא לבנות את המוצר בעצמך אלא לאפשר ולשכלל את העבודה של הצוות המנוהל. יש חדוות יצירה ומקוריות מאוד גדולה בניהול מוצר, וכאשר עולים בסולם הניהול העבודה התכלסית מתרחקת קצת ובתור מישהי שמאוד אוהבת את העולם הזה, זה תמיד עושה קצת קווטש בלב. 

נ: פלייטיקה ענקית. איך את והצוות שלך משתלבים במבנה? 

ע: פלייטיקה נוסדה ב-2010, והיום היא אחת מחברות המשחקים המובילות בעולם. החברה מונה מעל 4,000 עובדים שפזורים במשרדים ברחבי העולם, כאשר ה-HQ נמצא בהרצליה פיתוח. פלייטיקה הייתה בין החברות הראשונות בתחום שהציעו משחקי free to play ברשתות החברתיות ולאחר מכן גם במובייל. לחברה כיום כ-23 משחקים בחנות האפליקציות. 

כדוגמה לאופי הבינלאומי של החברה, המשחק בינגו בליץ נולד בסנטה מוניקה בלוס אנג’לס ו-“עשה עלייה” לארץ לפלייטיקה ב-2016. מאז כל היחידות הביזנסיות נמצאות בארץ – פרודקט, UX, כלכלה, אנליטיקה, מוניטיזציה ומרקטינג. הפיתוח של המשחק יושב במזרח אירופה. מנהלי המוצר אצלנו עובדים באופן שוטף עם צוותי הפיתוח ונוסעים אליהם כמה שניתן בהתאם להגבלות הקורונה ולמלחמות למיניהן. בנוסף, יש לנו שני סייטים של customer support ברומניה ובהודו. 

בתוך תחום המוצר, אנחנו מחולקים ל-4 מחלקות (״דומיינים״) כאשר כל דומיין אחראי על איזור אחר במשחק (חוויות הcore והליבה, שזה הדומיין שאני עובדת בו; פיצ’רים המהווים שכבה עוטפת לחוויות הליבה; חווית האונבורדינג של השחקן; ודומיין שאחראי על פיתוח כלים ושירותים למשחק).

את ארבעת הדומיינים האלה מוביל ה-Director of Product, ומעליו VP Product שאחראי על כל המחלקה כולל UX, Project Management וכו’. 

נ: מה טיפ הזהב שלך למי שרוצה לצאת לדרך דומה לשלך?

ע: לא לפחד לקפוץ למים. עשו לעצמכם רשימה של היכולות שלכם: הנקודות שאתם חושבים שאתם חזקים בהם, הכישרונות הטבעיים שלכם. חפשו משרות בעולם ההייטק שדורשות כלים ויכולות כמו שלכם. אל תשכחו שעל אף שזה לא תמיד נראה כך, עולם עריכת הדין הוא בית ספר מעולה ליצירתיות, נחישות, יכולת למידה עצמית, יכולת עבודה תחת לחץ, יסודיות, ביקורתיות ועצמאות. הרבה מעסיקים, ופלייטיקה בפרט, ישמחו לקבל עובדים כאלה לארגון.

את ענבר אפשר למצוא בלינקדאין או בפייסבוק.

את נמרוד אפשר למצוא בלינקדאיןפייסבוק או ב-nimrodror בג’ימייל נקודה קום.

עשיתם את המעבר מעריכת דין להייטק ויש לכם תובנות או סיפור לשתף? צרו קשר ובואו נכתוב אותם ביחד.

רשומות נבחרות נוספות

הרשמה למינוי וקבלת עדכון כשמתפרסמת רשומה חדשה